BIOGRAPHY

born in 1984 in Yamanashi, Japan
lives and works in Berlin, Germany

An electronic composer with both the names of Yu Miyashita / Yaporigami. An owner of a label The Collection Artaud. He has released works from a number of labels internationally, including Mille Plateaux and Detroit Underground. Music videos such as SyncBody, Mimic, The Motion Paradox and Lilium were selected, nominated and screened at festivals in various countries. In recent years, Miyashita has provided music for installation records by contemporary artist Chiharu Shiota, architect Asif Khan, and American festival Burning Man, and produced music for three stage shows of fashion brand Viviano Sue. In addition, a collaborative exhibition with Kezzardrix was held at the National Taiwan Museum of Fine Arts. Miyashita was in charge of the soundtrack of Jeremiah Mosese's directorial film, which was screened at the 2019 Venice International Film Festival.
WORD

"Miyashita plays Jekyll and Hyde" - Bleep  

"Somehow elegantly weightless yet utterly bombed out and forceful / The most deviant breakbeat techno of 2015 so far” - Boomkat 

"While the glitch pioneers tended to favour a stripped down minimalism, Miyashita takes advantage of advances in processing power to create maximalist symphonies of jittery orchestral samples, granular synthesis and dense textural wash. --- his complex creations are well crafted and worth checking." - Cyclic Defrost  

"Digital art star, beatsmith / sound artist" - The Creators Project

"Like a dance record cultivated in the dark, nurtured away from conventional genre expectations." - foxy digitalis 

"Esoteric excursion / A strange, hypnotic creation that sounds timeless, as if droning on for longer than you’ve been alive." - Igloo Magazine  

"A jarring mix of ethereal soundscapes and abrasive noise." - The Quietus  

“Along with the images, the score by Yu Miyashita and its accompanying sound design constitute a challenge to conventional Western film language. It’s a welcome and necessary one, I think.” - Glenn Kenny for RogerEbert.com

"It is like an extraordinary Joan Miro's abstract art painting "The Song Of The Vowels"" where symbolic reduction of the flexible and unexamined forms create a thrilling fiction of existentialism. These controversial interpretations that vary among the agility, simplicity, joy, whimsical charm and nightmarish distortions undoubtedly mirror the versatility, intensity and profundity of Yaporigami. His music somehow reflects a current constant stylistic mutation and renewal of Techno scene." - Secret Thirteen 

"Yu Miyashita's music hits you like a wave, in which each droplet of water is replaced by a string of digitized code. When first hit, it is impossible to decipher anything but raw emotion and sound, such is the seemingly impenetrable structure of it, resplendent in white noise mutated by the human hand." - Silent Ballet  

"We quickly realised that his work was some of the most unique music we had heard in some time" - Stray Landings


WORD (JP)

「音楽は言葉に出来ない」という文句はドイツロマン派の詩人が言い出した事らしいが、"言葉"が"意味"を意味するものだとするならば、意味としての楽音具体音や、その構成の歴史的背景を記述する事は可能だったかもしれないし、主観的だとしか思えない曲想に対しても、今や(イデアルな)複数の標語が存在している。現在に於いては音楽を言葉にする事は、それをそのままトレースしたものではないにせよ、不可能な事では無いようである。 この作品 Yu Miyashita "An Arc" は、目紛しく動く音像や切断が繰り返される音響に注目するのならば、ある音を録音加工再構成しそこに新しい意味や響きを見出す、具体音楽から連なる歴史の影響を感じられるだろうし、その意味の衝突や重層に、単なる羅列では済まされないある曲想を見出す事も出来るのかもしれない。 しかしながら、これはラップトップミュージックのある到達点であると思うのだが、波形としてしか実在しない、あまりに抽象的な音の連続は、その背後に隠れる"意味"を見出す事を敢えて拒み、即ち"意味"からの逃走を繰り返し続けているように聴こえるし、そしてその響きは複数の層となりながらも、単一の平面を持ちえず、多面体として、時として複数化しながら、しかし連続を保ちながら、響き続けている。その様は名指されるような、既成の曲想へと回収されるのを拒んでさえいるようでもある。 なのでここに、残念ながら、私が何かを書き付ける事がこの作品に対して何らかの位置を占める事すら出来ないだろうし、修辞による漸近線すら描けないように思える。幾度となくこの音源を聴いて解ったのは、この音楽は決して音色や位相に関して言及する事で片付けられるようなものではない、という事くらいだった…。 "ある弧"と名づけられたこの作品は、その名の通り、決して全体を把握する事のできない巨大な音楽という"円"の確実な、しかし不定の、"弧"として存在しているようである。" - Kosuke Numakura 

"自然と涙が出た。振動無くして伝わる音など無い。彼の音楽には、肉体と精神を揺るがす振動と、崩れ逝く世界が置き去りにした情緒が確かに残っている。” - Shohei Tsuda 

"崩壊する新建築に映える高度な物理現象とグリッチやらの歴史的背景からまるで脱臼したかのように旧プラトー形式の理論を無視した音楽構造。マス、アート、近年のネットコミュニティを中心としたポストカルチャー、そして彼の制作活動すべてに生じる大きな差異ひとつひとつこそが Yu Miyashita のオルタナティヴモデルたる所以であり、そしてそれが人を魅了する大きな理由でもある様に思える。今後もその構造領域の拡大が楽しみなアーティスト。" - shotahirama

“このコメントを書くにあたって…というわけではないが、氏には事前に色々とお話をする機会があった。制作に対するスタンスから美の価値基準に至るまで、決して長いやりとりではなかったが、実のある対話であったと思う。対話の途中で自身の楽曲がいわゆる普通の意味で「音楽的」ではないという発言があり、以前何度か聴かせて頂いた楽曲をイメージすると―決して悪い意味ではなく、確かに…と頷けるものがあったが、今作を全部通して聴いた第一印象は真逆で、”ポップだな”というものであった。何度か聴いていく内に、時間軸に対しての神経の使い方が非常に絶妙で、それによってすんなりと音が入り込んでくるところがポップな印象を与えているのではないか、と自分なりに思い至った。もはや古典的な美術評論といっても差し支えないであろう某論文のタイトルに准えれば、アヴァンギャルドさとキッチュさのバランス感覚が良い(その論文ではキッチュさは忌むべきものとして描かれてはいたが)。さて、くだんの氏とのやりとりでは人によって美の捉え方が異なることの問題にも話が至ったのだが、僕は単純にこの作品を美しいと思うし、恐らくこの作品を手に取る人の大半はそう感じるはずだ。実験的な音の中に、普遍的な美の一端を垣間見ることが出来る良い作品だと思う。” - Taro Peter Little 

“私にとってPOPとは様式でも旋律でも和声でもなく、知識/技術/時間/言語の範疇を超えて否が応でも人を魅了し納得させてしまうもののことです。彼のグルーヴ、そしてノイズはPOPです。” - World's End Girlfriend


INTERVIEW
 
2019/04    Ecrit-O - Yaporigami Interview
2019/03    Ecrit-O - 俊英Yaporigamiが更新するIDMの未来
2018/11    Punto y Raya Festival - PyR 2018
2017/06    FF’Space - FF`SPACE INTERVIEW 002: YAPORIGAMI
2015/06    null+void - null041: YAPORIGAMI
2013/12    +Mus - +Mus Documentary
2013/09    Stray Landings - 0021 // YU MIYASHITA / YAPORIGAMI
2012/08    Hz-records - Tokyo Basement Sounds
2012/04    Ark Typ - CONNECT
2012/xx    Qetic - Interview by em & Seiya Togo
2012/xx    3055 - Interview by Seiya Togo


OTHER

2018/04    Zhihu  - 受中国美院邀请二度来华演出的 Yu Miyashita / Yaporigami 是怎样的电子音乐人?
2015/12    Oremedia - Yu Miyashita / Yaporigami が選ぶ2015年ベストアルバム10枚
2015/10    Focussound - Yu Miyashitaが選ぶ「日本に眠るエメラルド色の金剛石」
2015/01    The Creators Project - Flowers Burst and Bloom in VJ Collective's Hypnotic Watercolor Experiment
2014/08    The Creators Project - "Infinity" Is An Audio-Visual Concoction That Will Shake Your Senses
2014/03    The Creators Project - 'The Motion Paradox': Kaleidoscopic VJ Visuals Mapped To Dark Electronic Beats
2012/04    The Creators Project - Mimic Is A Series Of Ultra-fast Visual And Sonic Eruptions
2012/xx    whitescreen - 電光石火の破壊! 猛スピードで動き、壊れていくYu Miyashitaの暴力的なノイズMV「Mimic」
2012/xx    Ark Typ - talkinGIG ver.02


TALK / WORKSHOP
 
2019/06    DiffuSound瀰音 - 日本音像藝術家創作分享, 穆勒咖啡館, Taipei, TW
2015/09    OFFLINE | Timeline Bending, Miyamasuzaka Studio, Tokyo, JP
2015/08    Grind Analysts by Yaporigami「分析粉砕」対話 - 宮下悠と鍵となる個々との, Dommune, Tokyo, JP