WRITING






Collection of my writings ranging from poetries, essays to diaries.


2024/11. Berlin, DE

負の連鎖性ず蚀う、謂わば䞍治の病
其れを海の様に浄化する魂の倧海原
其凊に觊れた我が指先が物語っおいるのは
玛れも無い玔真無垢性

神は其方を導くであろう、其方の圚るべき凊に
感受性を䌎った者のみに芳えるであろう
他愛も無いように芋える隠された珟代の黄金は
今や我が手䞭に玍たろうずしおいる

Negative chain reaction is an incurable disease
The ocean of the soul that purifies it like the sea
My fingertips that touched it speak of unmistakable innocence

God will guide you to where you should be
Only those with sensitivity can see
The seemingly insignificant hidden gold of modern times
Now it is about to be in my hands
2024/10. Berlin, DE

際限の無い傲慢な欲望
恐怖を食べる亡霊達
逃れられない怠惰な反埩

完党に秩序を無くした䞖界
高貎な魂は䜕凊にも芋圓たらず
党おの粟霊達が堕倩しお行く

歀凊は成れの果お
ようこそ、こちらの扉ぞ

嗚呌、䞖界よ
この銀河の果おの残骞よ

我はそれでも光を攟぀
蛇ず狐ず共に


Endless arrogant desires
Ghosts that eat fears
Inescapable repetitions of lazyness

A world lost its order completely
Noble souls are nowhere to be found
All spirits have fallen

This is the end
Welcome to the door

Ah, world
Remnants from the edge of this galaxy

I am still to shine
Together with the snake and the fox

2024/08. Berlin, DE

昚倜、友人のコンテンポラリヌダンサヌず倜遅くたで話しおお、アヌティストの定矩に぀いお議論しおいた際、僕の䞭でのアヌティストの定矩、がちょっずズレおいる可胜性のある事に気付かされた。

圌女は先ず䞀人のダンサヌであり、振付家では無いから、それは僕の様に䞀人で完結しお音楜を制䜜しおいる立堎ずは違う、ずいう事を前提ずし぀぀、䞀般には、振付家 = 䜜曲家 / ダンサヌ = 挔奏家、の図匏だず思われる。勇気を持っお自身の名前が冠される䜜品を公に公開し、批刀や悪評に晒されるリスクを含めた䞊で、その䜜品に纏わる党責任を取るのがアヌティスト、ずいう䞻旚だったず思う䞊手く纏められおいるか分からないけど。

僕は自身を振り返っおみお、こいうった「責任」に関しおの感芚がかなり疎い、ず思わされた。この点に関しおは率盎に受け止めお成長できる䜙地のある郚分であるのかな、ず思う。

アヌティスト、ずいう語圙が僕の認識する限り本来的に瀺しおいる特性は、瀟䌚に疑問を投げ掛ける・埓事しおいるフォヌマット音楜なり、絵画なり、etc.に斌いお先芋性を提瀺する、等かず思われるのだけど、僕はこれらの特性の意識的な保持に䜙り積極的でない事を自芚させられた様に感じた。

では䜕を持っお、少なからず自身の事をアヌティスト、だず半信半疑にでも蚀い埗るのか、ずいう事に぀いお熟考しおみた時に、ある皮のシャヌマニック・霊的な性質を持ち぀぀、真理やむンスピレヌションを䞎え埗る䜜品を提瀺出来る事、だず考えおいる事に気付かされた。

この様に考えおいる自身にずっおは、瀟䌚に疑問を投げ掛けおいなくずも、先芋性を提瀺しおいなくずも、アヌティストだず蚀い埗る、ずいう事になっおしたうズレが生じる。

ある点たでにスタンダヌドだず思われおきた倚くのルヌルから逞脱し぀぀、圧倒的な掗緎床を持っお、たるで存圚しおしたっおいる事自䜓が奇劙・䞍可思議に思える様な䜜品にい぀も心惹かれるのですが、そういった䜜品はアヌトなのかずいう事を考えた時に、これらの䜜品が瀟䌚に疑問を投げ掛けおいお、先芋性を保持しおいればアヌト、だずいう事に䞀先ずしおみるず、こういった性質を持っおいないのであれば、只の奇劙・䞍可思議で非垞に掗緎された䜜品、ずいう事になり、それはアヌトでは無い、ずなる。

ずなるず、僕の䞭で瀟䌚に察するメッセヌゞを明確にし぀぀ハッキリず打ち出さない限りは、僕自身アヌティストでは無い、ずいう事になる。

ずいう思考がやっず育たれおきたので、ただ成長の䜙地があるのかな、ず。もっず考えおいく意矩のある、自身の䞭での䜙癜が倚いテヌマの様に珟状感じおいる。
2024/08. Berlin, DE

無自芚の魔王の光 - The Light of the Unconscious Lucifer


暗い薄がりに拡がる曌荌矅の絚毯
過去・珟圚・未来が無䜜為に䞊ぶ時系列
キュビズムの絵画の様にそれら党おが折重なっおいお
其の䞀぀も明らかな衚情を持っおいない䞍可思議
気怠く甘矎な気配 快い怖さの廻廊

A carpet of mandalas spreading in the dark twilight
A random timeline of past, present and future
Like a Cubist painting, all of them are folded on top of each other
A wonder that none of them has a clear expression
A languid and sweet atmosphere A corridor of pleasant fear

2024/08. Berlin, DE

魔法ず呌ばれる音楜 - Music Called Magic


癜の倧鷲 王の玉座
緑玉の金剛石
癜の倧蛇 王劃の笑み
碧色の金剛石
隠者の智埳 賢者の智慧
魔法ず呌ばれる音楜

White eagle King's throne
Green diamond
White serpent Queen's smile
Emerald diamond
Wisdom of the hermits Wisdom of the wise
Music called magic


MISCELLANEOUS






Dissertation & favourite quotes


2008. Brighton, UK

Table of Contents | Thesis


- DESCRIPTION

2008幎、英University Of BrightonのDigital Music / Sound Art孊科で就孊䞭、卒業論文を曞く際に蚘した日本語で曞かれた目次ずメモのテキストファむルをふずしたきっかけでHDDより芋぀けたした。時期的に考えお、独Mille PlateauxよりリリヌスされたYu Miyashitaデビュヌ䜜"Noble Niche"の制䜜時期の前埌ず重なりたす。今芋返すず気恥ずかしい郚分荒々しい若さや䞀貫性が無くこじ぀けが倚い点も倚々あるのですが、自身がこの時期に䜕をどう思案しおいたかを客芳的に把握し、曎にそれを共有しおみたいずいう考えの元、加筆修正しお公開したす。
 
 
- CONTENT

「ノむズミュヌゞックずは」

  01. ノむズミュヌゞックの定矩
  02. ノむズミュヌゞックの簡朔な歎史


「日本のノむズミュヌゞックず時代背景ずの関連性」
  03. Japanoiseの定矩
  04. japanoiseの簡朔な歎史
  05. 「孊生運動、バブル経枈」等の瀟䌚 / 時代的関係ずの考察


「Merzbow」
  06. Merzbow - バむオグラフィ、
  07. 䜿甚されおいる音玠材、 アヌティストの初期の䜜品、 制䜜方法、の考察
  08. 楜曲"Takemitsu"の分析


「叀来から続く䌝統からの逞脱」
  09. Uchihashi kazuhisa 「䌝統がないからこそ䜕でも出来る」ずの発蚀に関しお


「春の海」文化的関係
  10. 宮城道雄 - バむオグラフィ
  11. 同䜜曲者による楜曲のパフォヌマヌ玹介
  12. Haru no Umiの分析


「日本の䌝統音楜で䜿甚される楜噚から聎取可胜な噪音 - ノむズミュヌゞック」
  13. ノむズミュヌゞックず噪音の矎孊ずの関係 / 関連性の考察
  14. ノむズミュヌゞック噪音芁玠の拡倧解釈ずしおの定矩は可胜であるか
 

「西欧のノむズミュヌゞックずの関係 / 関連性」 
  15. Lou Reed バむオグラフィ
  16. metal machine musicの分析
  17. Part lの分析
  18. 浮䞊しおくる関係 / 関連性の考察
 

「認知心理孊の芳点からのノむズミュヌゞック」
  19. 「日本人の脳」角田忠信の玹介
  20. 音を凊理する際に䜿う脳の郚䜍の差異日本人ず西掋人ずの比范に斌いお
  21. 日本人特有の脳の郚䜍の䜿甚鳥の鳎き声を蚀語脳で凊理する等ずノむズミュヌゞックJapanoiseの興隆の関連性の考察
  22. 色々な音を聎取する際の脳の郚䜍の働きず囜籍ずの関連性
  23. ノむズ䞍快な音ずしおの定矩に察する個人差の存圚
  24. Merzbow - 「ポップはノむズ」ずいう発蚀に関しお
  25. John Cage - 「ノむズず楜音」に関しお
 

「ノむズミュヌゞックの延長」
  26. Onkyo-Kei(音響系はノむズミュヌゞックの延長であるか
  27. Onkyo-Keiの定矩
  28. Sachiko M - バむオグラフィ
  29. 楜曲"Don't Ask"の分析
 

「ハむブリッドなノむズミュヌゞック」
  30. Ryoji Ikedaの音楜はOnkyo-KeiずNoiseのハむブリッドであるか
  31. Ryoji Ikeda - バむオグラフィ
  32. 楜曲"C3 circuit"の分析
 

「グリッチミュヌゞック」
  33. 前述以倖のアプロヌチずしおのノむズミュヌゞック - グリッチミュヌゞック
  34. グリッチミュヌゞックの定矩
  35. Tone Yasunao バむオグラフィ
  36. Tone Yasunaoの䜜品、制䜜方法
  37. 楜曲"Part l"の分析
   

「総論、持論」
  38. ゞャパノむズに関しおの考察
  39. テクノロゞヌの進化を考慮しおのゞャパノむズの未来

 
 
- NOTE
 

ノむズミュヌゞックを聞く人にずっおノむズはノむズではない。
逆に完党な静寂を求めた堎合、それは可胜であるか
私たちは垞に音に囲たれお生掻しおいる。
anechoic chamberの䞭でさえ脈拍が聞こえおしたう。
 
完党な静寂は人䜓に悪圱響を及がす。
この意味においおこれこそが最高峰のノむズ䞍快な音ずいう定矩においおである。
しかしこの完党な静寂は生きおいる限り䜓隓する事が出来ない。
死完党な静寂だず仮定するずこそが完党なノむズであるずいっお間違いでは無いのではないか
 
完党な静寂こそが人間が聞く最埌のノむズ(無音ずしおの)であり、それは死埌氞遠ず続くノむズ音 - 無音ずしおのなのかもしれない。
 
 
- Edited / Modified on 15 March 2015

2008/02. Brighton UK

Dissertation 2008


18. 02. 2008   


Unit no: AG364/AG365
Tutor: Dr Kersten Glandien


Japanese Noise Music
Yu Miyashita


Contents
1. Noise Music
2. Japanoise
3. Merzbow
4. Japanese Traditional Music
5. Miyagi Michio
6. Western Noise Music / Lou Reed
7. The Japanese Brain
8. Definition of Noise
9. Onkyo
10. Sachiko M
11. Technoise / Ryoji Ikeda
12. Glitch Music
13. Yasunao Tone
14. Conclusion


「Noise Music」

Noise music is music composed of nontraditional musical elements, and lacks the structure associated with Western Music.
(Wikipedia - Noise music)

The origin of Noise Music can de traced back to the very early 20th century, when futurist painter Luigi Russolo announced his manifesto 'The Art of Noise' in 1913. He invented devices called the Intonarumori to create noise sound, which he thought could be a future replacement for traditional melodic music. Between 1910 and 1960, composers such as Arnold Schoenberg, Edgar Varese, John Cage, Karlheinz Stockhausen and Iannis Xenakis contributed to push the boundary of Noise Music, influenced by the movement of Futurism.


「Japanoise」

Japanoise (ゞャパノむズ) is the label applied to the prolific and influential noise music scene in Japan primarily in the 1980s and 1990s. As such it is a portmanteau of the words Japanese and Noise.
(Wikipedia - Japanoise)

In many ways it only makes sense to talk of Noise Music since the advent of the various types of noise produced in Japanese music. In terms of quantity this is predominantly the 1990's onward. Japanese Noise music has existed since the 1970's and from the 1980's it has been increasingly influential in underground music scenes. It emerged as a genre of free jazz, progressive rock and hardcore.

Between 1960 and 1970, Japan has experienced furious student activism. In addition to this, in the early 1970's, there was a remarkable change in economics - the 'Japanese asset price bubble' which peaked at the end of 1989. The stock market lost approximately a third of their value in just eighteen months after its peak. These incidents caused excessive uncertainty about the future throughout Japan. In my opinion, alike punk culture in the United Kingdom, as a resistance to those social conditions, Japanese Noise Music emerged and gained its intensity and harshness, which set it apart from Western counterparts.

Japanese  noise artists has extended the border of noise  music to an extreme of loudness and density, which became a major influence on Western noise bands. Many well known performers such as Keiji Haino, Merzbow, Hijokaidan, Hanatarash, Boredoms, Incapacitants, and Masonna were active in the 1980's. These noise musicians have made Japan a Mecca for noise fans.


「Merzbow」

Merzbow, also as known as Masami Akita is a most important figure in Noise Music scene (not only in Japan but also worldwide ). He has released more than three hundred recordings since 1979, year he activated the project. He was born in Tokyo in 1956 and has musical roots in psychedelic music, progressive rock and later free jazz. He studied art at Tamagawa University, where he found Kurt Schwitters, dadaist known for complex architectural construction called Merzbau, made of rubbish, and origin of Masami's project name. He has collaborated with many artists such as Zbigniew Karkowski, Russell Haswell, Alec empirer, Mike Patton, Pan Sonic, Masonna, Jim O'Rourke, Kim Cascone, Sunn O))), Boris, and John Wiese, who are influential and important figures in their respected genre, Noise Music. Masami is also known as prolific author.

It is not just its cultural or historical position that Japanese Noise Music other to world music, but also its materiality. Metals, objects, electronics, samples, distortions, feedbacks and effects used not for effect but as action (not as ornament).

Early work of Merzbow is based on tape-loops and heavy use of percussion samples. It is characterized by overdriven , feedback and effect-laden noises from analogue equipment, notably from analogue synthesizers and electronics. He begun to use digital technology, PowerBook, in late 1990. This drastic change of equipment worried funs of Merzbow because they were dominated by the idea that originality of his music only comes from combination of handmade or junk electronics, vintage synthesizer and any other analogue equipments. However, Masami has accomplished this shift-change smoothly. Therefore, it is common to see him on stage with only laptop(s) these days.

'Takemitsu' is one of the four tracks recorded on a CD album titled 'Amlux', which was released under the 'Important Records' in 2002 in USA. This 5:26 long piece start off with industrial sounding repetitive pulse beats. After several bars of rhythm loops, gentle glitchy noise comes in and forms a second layer. The volume of the rhythm loop decreases gradually. Then, a sudden appearance of exccesive-volume noise attacks those two layers and pushes them to an unhearable level. It gradually turns into harsh and intense noise, then hits the first peak of the track . When it ceases, a new layer of chorus effected noise is inserted. After a while, several distorted beat loops emerge. Finally, this track ends with whole layers of noise altered to harsh and brutal levels. 'Takemitsu' has many pulse beats, which are reasonably straightforward, and, with these, crackles, rambles and steel sheet-like sounds are above the beats. This is a consistent characteristic for recordings which are made exclusively on laptop.

It is because we have no traditional, strong music roots. That's why we can go anywhere
(Uchihashi Kazuhisa)


「Japanese Traditional Music」

Many Japanese noise musicians might not aware of connection between their music and traditional Japanese culture. In traditional Japanese music, there is a certain likeness of use of noise sound called so-on (噪音, means non-musical sound) which can be heard from many Japanese traditional musical instruments such as 'Koto' or 'Shamisen'. I assume that this fact has something to do with an existence of vast number of recent noise musicians in Japan. If noise itself sounds totally irritating or uncomfortable, there would not be such a large number of noise musicians in Japan. So, the question is, "Do Japanese find noise (or noisy) sound more enjoyable than Westerners?"


「Miyagi Michio」

Miyagi Michio was born in Kobe, Japan. He lost his eyesight when he was just eight years old, and started studying Koto under the guidance of Nakajima Kengyo ll. In 1907 he moved with his family to Incheon, in southern Korea. He wrote his first composition 'Mizu no Hentai' at the age of 14. When he was 18, he reached the rank of kengyo, the highest rank for a Koto performer. Miyagi moved to Tokyo in 1917 and had several recitals. The notable piece 'Haru no Umi' has made him one of the worlds known composers.

A compilation CD of Japanese traditional music called 'Kurokami' was released under the 'Saydisc Records' in 1988. Musicians credited are Rie Yanagisawa and Clive Bell. The former performs Koto, Shamisen and voice, while the latter performs Shakuhachi and flute.

'Haru no Umi' is a Meiji shinkyoku(*1) piece for Koto and Shakuhachi composed in 1929 by Michio Miyagi. It is the first track of the album and is 7:47 long. The piece starts off with a gentle slow Koto melody. Soon, Shakuhachi melody comes in and overlays the Koto sound. Both timbre of instruments mildly melt and play for first one minute. Between1:01 and 1:27, due to an uplifting pace of Shakuhachi, a slight change of atmosphere occurs. A good example of Koto's so-on sound can be observed between 1:40 and 1:56. Subsequently, a second loop of the song starts. The arrangement of both melodies is slightly altered and becomes trickier this time. At two points, 3:10 and 4:27, the Koto is played in a subtle amusing way. Then a third loop begins from 5:16. and ceases at 7:33. Throughout the entire track, its tempo and pace are loosely defined.

In traditional Japanese music (like 'Haru no Umi'), musical aspects such as timbre, pace, tempo, rhythm, melody and harmony are not as rigid as Western music. It always has an intentional lack of preciseness in a certain way. In short characteristics of traditional Japanese music are - not certain strict rhythms but loose fluent rhythms, not totally theorized chords but rough free chords, and finally not certain pace but altering pace. In my opinion, it is this looseness within the aesthetic of traditional Japanese music that is a key factor in the evolvement of Noise Music in Japan. Expanding these aesthetics, together with aesthetics of liking so-on (non-musical sound), to ultimate extreme level turns out to be what Noise Music is now, that does not follow any theory, or chords or timeline,.

Noise music is a one of several genres of music that feature anti-traditional musical elements ; 'noise music' can be said to signify the one way of rejecting the structure associated with Western music.
(Wikipedia)


「Western Noise Music / Lou Reed 」

Lou Reed was born March 2, 1942, is an influential American rock singer-songwriter and guitarist. He was singer-songwriter of The Velvet Underground, often cited by critics as one of the most important and successful groups of their era. As the Velvet's principal songwriter, Reed wrote lyrics about subjects of personal experience that rarely had been examined in rock and roll at the time. As a guitarist, he was a pioneer in the use of distortion, high volume feedback, and nonstandard tunings. Reed began his solo career in 1971.

His album called 'Metal Machine Music' was originally released as a two-disc LP under the 'RCA Records' in 1975. Since music style has been changed so dramatically compared to his other releases, this album was considered mistakenly as a joke at first. However, it is now considered an
early well-known example of Noise Music. The album consists of guitar feedback played at different speeds. According to Reed, The two guitars were tuned in unusual ways and played with different reverb levels. He would then place the guitars in front of their amplifiers, and the feedback from the very large amps would vibrate the strings - the guitars were, effectively, playing themselves.

'Metal Machine Music (Part l)' is the first track of the album. It starts off with guitar feedback all of a sudden. It keeps sounding throughout 16:21 minutes, the total length of the track. Its intensity level stays constant from the beginning to the end, with continuous change of reverberation and feedback. This piece could be considered a free jazz of two guitars themselves. Since Reed set up the environment. which enable two guitars to sound spontaneously, they are communicating, jamming and responding to each other.

By using two guitars, in an expected way, but as an automatic feedback system, Reed has managed to reach the point of where music becomes Noise Music. Misuse of electronic equipment is certainly one of the most crucial method for creating noise. At this point, as creator of 'Metal Machine Music', Reed is respectful noise musician and at the same time, an innovator. However, I would claim that the album has a lack of intensity, heaviness and fascination compared to Japanese Noise Music.


「The Japanese Brain (in terms of processing sounds)」

The 'Japanese Brain' was written by professor Tadanobu Tsunoda in 1978. This book explains how our brain works towards various types sounds. Professor Tsunoda carried out research to find physiological difference between brains of Japanese people and the other races. The results of his research led to a surprising discovery. The human brain is divided between the left and right spheres, with each having different functions. The right brain is called the music sphere, because it processes the sounds of music, machinery and noise. The left brain is called the language sphere, because it processes sound of language logically and intellectually. Up to this point Japanese are the same as Westerners.

Tsunoda also found a difference in the location, where the sound of insects are processed. His experimentation revealed that while Westerners process insect sounds together with machinery and noise sounds in the music sphere (right sphere), Japanese perceive insect sounds in their language sphere (left sphere), meaning that Japanese people hear insect sounds as insect voices. Furthermore they hear sound of vowels, crying, laughing and sighing, as well as cries of insects and animals, waves, wind, rain, running water and even traditional Japanese musical instruments in the left brain, the same as the language. Westerners hear these sounds in the right brain together with music and noise.

This unique characteristic is only found among Japanese and Polynesian people. Chinese and Koreans shows the same pattern as Westerners. What is even more interesting is that Japanese people whose mother tongue is a foreign language follow the Western pattern, while foreigners whose first language is Japanese follow the Japanese pattern. This phenomenon is not a matter of hardware or the physical structure of the brain, but an issue of software, namely what language was learned first as a child.

Tsunoda's research gave me an insight and pushed my assumption about Noise Music further forward. Since Japanese people use their language brain (left sphere) when they perceive machinery or noise sound, it is reasonable to presume that they are able to find some meaning (or story) in Noise Music than Westerners. Therefore, it is likely that Japanese noise musicians are creating (or listening to) noise sound, as not irritating or uncomfortable, but story telling and meaningful.


「Definition of Noise」

The Oxford dictionary says "noise is a sound, especially one that is loud, unpleasant or disturbing". A recent exploratory political document states that "noise is sound which has a negative effect on people (unwanted sound)". I, as a Japanese person, am a Noise Music listener, and I would say that these definitions of noise truly vary depending on each individual's opinion. In addition to this, according to Professor Tsunoda's theory, it depends on dominance of sphere of brain, when the sounds are processed.

In the past, the point of disagreement has been between dissonance and consonance, it will be, in the immediate future, between noise and so-called musical sounds
(John Cage) (*2)

There is no difference between noise and music in my work. I have no idea what you term "music" and "noise". It's different depending on each person. If "noise" means something uncomfortable sound, then pop music is noise to me.
(Merzbow)


「Onkyo」

At this point the question can be asked - Where is Japanese Noise Music heading to? The fate of Japanese noise might lie in silence, or close to it, in Onkyo. Electronic musicians have, in Japan and Europe, in particular, moved on to experiment with small microscopic sounds, and the use of silence as a compositional element (like the rest present but not utilized in written music, such as rests or pauses in music). Silence is used to a heighten effect, and is therefore a resource for many of harsh Noise Music.

Onkyo or Onkyokei is a form of free improvisation, emerging from Japan in the late 1990's. Onkyo,  a Japanese word meaning "reverberation of sound", places much more emphasis on sound texture than on musical structure, distilling elements of techno, noise, and electronic music into a unique hybrid. It is typified by small and often quiet musical gestures, and liberal use of both electronics and silence.
(Wikipedia - Onkyokei)

It is characterized by small and often quiet sounds, and the liberal use of both electronics and silence. Prominent musicians known in this area of music include Toshimaru Nakamura, Sachiko M, Yoshihide Otomo and Taku Sugimoto.


「Sachiko M」

Sachiko M has been active as a sampler player and was a member of Otomo Yoshihide's Ground Zero between 1994 and 1997. Early on in her career she was involved in the cut-up and plunderphonic (or plagiaristic) sampling movements. More recently she has concentrated on music made from sine waves. Her music style is often described as purely radical. Sachiko M's music leans toward removal of sound with machines feeding back on themselves, loops, waves and gaps altering.

Her album called 'Sine Wave Solo' was released under Amoebic in 1999. This album, consisting entirely of sine waves and has attracted a great deal of attention. 'Don't Ask' is the second track of the album. The piece start with tiny quiet dot sounds repeatedly played, having silence between each dot sounds. At 0:39, rhythmical sound wave is inserted and panned from right to left continuously and frequently. Low frequency sine waves comes in at 1:15 and covers up existing sounds. This new layer of low frequency sound is also panned from right to left rhythmically and
disappears at 1:50. A bleep like sine waves appears twice between 1:50 and 1:54. After hearing glitchy noises several times from 2:22, all the sounds stops suddenly at 2:34. Then, Low frequency sine wave is heard from 2:40 to 2:53. At the end, there are few tiny dot sounds placed in pattern, similar to the beginning of the piece.   .

While Sachiko M established her position as a key person of Onkyo music, Ryoji Ikeda's achievement is as equally admirable as hers. As far as I am concerned, Ikeda's piece is genuinely worth looking at. There is a certain similarity in works of both artists, which is frequent usage of sine waves and careful use of silence. However, what makes Ikeda's work different from hers is the use of harsh noise in his composition. Both delicate quietness of Onkyo and harshness or intensity of Noise Music is harmonized within his works. His music style is unquestionably at the forefront of cutting edge noise.


「Technoise / Ryoji Ikeda」

Ryoji Ikeda was born in Gifu, Japan in 1966. He began his activity as a sound artist as well as DJ in 1990. In 1994 he started working as a composer for the multimedia art group called 'Dumb Type'. He now lives and works in New York. Ikeda's music is often harsh, featuring a lot of white noise and sine waves. His style of music could be described as minimal noise, glitch or Technoise (portmanteau of the words techno and noise.), although it sometimes shows similarities with other genres such as IDM. One of his works 'Matrix' won the Golden Nica Award in 2001.

'C3 circuit' is a third track recorded in an album called '0℃', released under 'Touch Records', in 1998. Tiny dot sound (as similar as Sachiko M's 'Don't Ask') starts off the track. After having eleven repeats of the dot sounds, a short interruption of bleep sound appears. Just after that, pure white noise comes in, to the right side first, and then left side immediately afterwards. All this happens in the space of 7 seconds. The whole structure of this piece is basically 6 loops of this composition. The total length of the piece is 0:49. However, in loops of an even numbers (2, 4 and 6), pure white noise comes in to the right side and left side at the same time.


「Glitch Music」

Although I said that the fate of Japanese noise might lie in Onkyo in an earlier chapter, there is one more type of music which could be associated with the future of Noise Music. It is Glitch Music. Constructed from digital debris - errors, processing  of normally extraneous sounds. Many glitch strategies involves a misuse, reissue or abuse of instruments, machinery, contexts and practices. Such improper use is part of the failure that constitutes noise (recalling that this failure is only 'failure' - (it is not a judgment about badness).

Glitch (also known as clicks and cuts from a representative compilation series by the German record label Mille Plateaux) is a genre of electronic music that became popular in the late 1990s with the increasing use of digital signal processing, particularly on computers. The origins of glitch music are divided from the failure of digital technology. The effects of failure in technology, such as bugs, crashes, system errors, hardware noise, skipping and audio distortion, can be captured on computers and provide the basic building blocks of Glitch music.
(Wikipedia)


「Yasunao Tone」

Yasunao Tone was born in Tokyo, Japan in 1935, and he graduated from Chiba Japanese National University in 1957, majoring in Japanese literature. He has been active in the Fluxus movement since 1962 and moved to the United States in 1972. He is known as a significant figure in both avant-garde art and music scene. Tone has worked in many different types of media, creating pieces for electronics, computer systems, film, radio and television, as well as environmental art.  Since 1976, Tone has been designing musical piece as a compound of cultural studies, which is based on idea of post-structuralism and audio visual materials. For instance, he converted texts of numerous series of Japanese ancient story to digital data, and then created a piece of music from it. He is known mostly for this unconventional techniques that he applies to his musical work. Tone began manipulating compact discs to achieve uniquely mangled sounds in the early 1980's. For his 1985 album, 'Solo for the Wounded CD', he manipulated and attached scotch tape to audio CDs and then put that into the CD player. Later, he took the glitch noises that a CD player was able to play. Tone has stated that the error-correction functionality of modern CD players has made it difficult to continue applying this technique.

Part l is the first track of Album called 'Solo For Wounded CD', released under the 'Tzadik' in 1997. The total length of the piece is 14:18. His noise sound is so distinctive that it can be identified as soon as it is heard. This track sounds like a mere recording of tests of CD player (of course, as a noise generator) rather than strictly composed Noise Music (such as Ryoji Ikeda's piece). Adjectives such as harsh. bleep, high pitched, and machinery can be used to describe several main types of noise sounds used in this piece. With regards to timbre, there is always a bit of changes
going on. In my assumption he was either controlling or manipulating glitch noise sound, generated  by CD player, whilst he was recording. His unique approach of using prepared CD as a noise generator comes to the conclusion of authentic experimentation of timbre of glitch noise.



「Conclusion」

The Japanese Noise Music scene is defined by an absolute sense of musical freedom, which derives from the aesthetics of traditional Japanese music. Consequently it is extremely diverse and unique. The speed of rapid growth of Japanese Noise Music, cannot be ignored and, without any doubt, will continue to accelerate.

According to the evolution of modern technology, many noise musicians may switch their creation method from analogue to digital. Things like collecting a large amount of analogue equipment and the use of materials such as metal or junk electronics may well be considered as old-fashioned.

I foresee the future of noise as multi combinations of different types of Noise Music - those which have the intensity and density of harsh noise, the subtleness of Onkyo and the originality of Glitch.


- Notes -

(*1) Meiji shinkyoku
Meiji - The Meiji era, from 1868 to 1912 in Japan.
shinkyoku - Japanese word meaning "new music"

(*2) I would rather change this statement to
In the past, the point of disagreement has been between noise and so-called musical sounds, however it will be, in the immediate future, dependent upon how you perceive the sounds you hear..



- Bibliography -

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- Discography -

Alec Empire, The Destroyer (Digital Hardcore Recordings, 1996)
Alec Empire vs. Merzbow, Live CBGB's NYC 1998 (Digital Hardcore Recordings, 2003)
Aube, Metal De Metal (Manifold Records, 1996)
Aube, Flush (Iris Light Records, 1997)
Boris with Merzbow, Megaonte (Inoxia Records, 2002)
Boris With Merzbow, Sun Baked Snow Cave (Double H Nise Industries, Hydra Head Records, 2005)
Boris with Merzbow, 05092001 (Inoxia Records, 2005)
Burkhard / Taku Sugimoto, An Old-Fashioned Duet (Slub Music, 2002)
Consumer Electronics / Merzbow, Horn of the Goat (Freek Records, 1995)
Dead Machines & John Wiese, Falling Lights (Recoco Records, 2005)
Ground Zero, Ground Zero Revolutionary Pekinese Opera (Ver 1.28) (ReR Megacorp, 1996)
Guilty Connector / Phroq, Snowfall Is Next Door (Gameboy Records, 2002)
Guilty Connector, Mother's Bloated Corpse (Utsu Tapes, 2003)
Guilty Connector, Beats, Noise, And Life. (Planet Mu, 2006)
Hanatarash, Hanatarash (Alchemy Records, 1985)
Hanatarash, 2 (Alchemy Records, 1988)
Hijokaidan, Shumatsu Shorijo (Alchemy Records, 2000)
Iannis Xenakis, Chamber Music 1955-1990 (Montaigne, 2000)
Iannis Xenakis, Music For Strings (Mode, 2005)
Incapacitants, Operorue (Kubitsuri Tapes, 1995)
Incapacitants, Asset Without Liability (Bulb Records, 1996)
Jamie Soft / Merzbow, Merzdub (Caminante Recordings, 2006)
Jim O'Rourke I'm Happy, And I'm Singing, And A 1,2,3,4 (Mego, 2001)
John Cage, Sonatas And Interludes For Prepared Piano (Naxos, 1999)
John Cage, Music For Prepared Piano (Naxos, 2001)
John Cage. Music Of Changes (Hat Hut Records, 2001)
John Wiese, Magical Crystal Blah (Helicopter, Kitty Play Records, 2004)
John Wiese, Arrhythmia Wave Burst And Panner Crash (Helicopter, 2005)
John Wiese, Soft Punk (Troubleman Unlimited, 2007)
Keiji Haino, Nijiumu (P.S.F. Records, 1990)
Keiji Haino, Watashi Dake (P.S.F. Records, 1993)
Keiji Haino, Black Blues (Violent Version) (Les Disques Du Soleil Et De L'Acier, 2004)
Keiji Haino, Black Blues (Soft Version) (Les Disques Du Soleil Et De L'Acier, 2004)
Keiji Haino, Uchu Ni Karami Tsuiteiru Waga Itami (P.S.F. Records, 2005)
Keiji Haino & Thurston Moore, Victoriaville (Unkwon, Unkwon)
Keiji Haino with Boris, Black: Implication Flooding (Inoxia Records)
Kerlheinz Stockhausen, Mikrophonie l / Mikrophonie ll / Telemusik (Stockhausen-Verlag, 1995)
Kim Cascone, The Astrum Argentum (Musica Excentrica, 2007)
K.K. Null & Jim O'Rourke, New Kind Of Water (Charnel Music, 1992)
K.K. Null & Z'EV, Artificial Life (Crippled Intellect Productions, 2005)
K.K.Null, Ergosphere (Blossoming Noise, 2006)
Masonna, Inner Mind Mystique (Release Entertainment, 1996)
Masonna, Sonic Devil (Pinch A Loaf Productions)
Masami Akita & Russell Haswell, Satanstornade (Warp Records, 2002)
Merzbow, Collaborative (Extreme, 1988)
Merzbow, Great American Nude / Crash For Hi-Fi (Alchemy Records, 1991)
Merzbow, Music For Bondage Performance (Extreme, 1991)
Merzbow,  Batztoutai With Material Gadgets (RRRecords, 1994)
Merzbow / Christoph Heemann, Sleeper Awakes On The Edge Of The Abyss (Streamline, 1993)
Merzbow, Noisembryo (The Releasing Eskimo, 1994)
Merzbow, Venerology (Release Entertainment, 1994)
Merzbow, Music for Bondage Performance 2 (Extreme, 1998)
Merzbow, Rainbow Electronics 2 (Dexter's Cigar, 1996)
Merzbow, Pulse Demon (Release Entertainment, 1996)
Merzbow, Hybrid Noisebloom (Vinyl Communications, 1997)
Merzbow, 1930 (Tzadik, 1998)
Merzbow, Aqua Necromancer (Alien8 Recordings, 1998)
Merzbow & Ladybird, Balance (Human Wrechords, 1998)
Merzbow, Door Open At 8 am (Alien8 Recordings, 1999)
Merzbow, Merzbeat (Important Records, 2002)
Merzbow, A Taste of (Mego, 2002)
Merzbow, Amlux (Important Records, 2002)
Merzbow, Scsi Duck (Fourth Dimension Records, 2003)
Merzbow, Animal Magnetism (Alien8 Recordings, 2003)
Merzbow / Pan Sonic, V (Les Disques Victo, 2003)
Merzbow, Merzbird (Important Records, 2004)
Merzbow / Kim Cascone, Rondo/7Phases/Blowback (Sub Rosa, 2004)
Merzbow & John Wiese, Free Piano (Misanthropic Agents, Helicopter, 2005)
Merzbow & John Wiese, Multiplication (Misanthropic Agents, 2005)
Merzbow, Sphere (Tzadik, 2005)
Otomo Yoshihide, Blue (Headz, 2002)
Pain Jerk, Retrogress (Self Abuse Records, 1995)
Pain Jerk, Great Invisible Crashing (Betley Welcomes Careful Drivers)
Pan Sonic, A (Mute Corporation, 1999)
Pan Sonic, Kesto (234.48:4) (Mute Corporation, 2004)
Pan Sonic, Katodivaihe / Cathodephase (Blast First Petite, 2007)
Peter Brotzman - Haino Keiji, Evolving Blush Or Driving Original Sin (P.S.F. Records, 1996)
Peter Brotzman / Keiji Haino / Shoji Hano, Shadows (DIW Records, 2000)
Philip Samartzis + Sachiko M, Artefact (Dorodo, 2002)
Russell Haswell, Live Salvage 1997-2000 (Mego, 2001)
Ryoji Ikeda, 1000 Fragments (CCI Recordings, 1995)
Ryoji Ikeda, +/- (Touch, 1996)
Ryoji Ikeda, 0℃ (Touch, 1998)
Ryoji Ikeda, Time And Space (Staalplaat, 2000)
Ryoji Ikeda, Matrix (Touch, 2001)
Ryoji Ikeda, Op. (Touch, 2002)
Sachiko M,  Sine Wave Solo (Amoebic, 1999)
Sachiko M,  Derive (Noise Asia, 2003)
Sachiko M & Sean Meehan, Untitled (Not on Label, 2002)
Solmania, Evil Bed (Alchemy Records, 1996)
Taku Sugimoto, Opposite (Hat Hut Records, 1998)
Taku Sugimoto, Chamber Music (Bottrop-Boy, 2003)
Toshimaru Nakamura & Sachiko M, Un (Meme, 1998)
Toshimaru Nakamura, No-Input Mixing Board (Zero Gravity, 2000)
Toshimaru Nakamura, No-Input Mixing Borad [3] (Alcohol, 2003)
Various, Extreme Music From Japan (Susan Lawly, 1994)
Various, Ikebana Merzbow's Amlux Rebuilt, Reused and Recycled (Important Records, 2003)
Violent Onsen Geisha, Nation Of Rhythm Slaves, (Rail Recordings, 1996)
Yasunao Tone, Solo For Wounded CD (Tzadik, 1997)
Yasunao Tone, Geography And Music (Ashiya City Of Art & History, 2001)
Yasunao Tone, Wounded Man'Yo #38-9/2001, (Alku, 2002)
Yasunao Tone & Hecker, Palimpsest (Mego, 2004)


- Webography -

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Word Count : 5182

Quote JP


- 池田晶子「あたりたえなこずばかり」  

答えがないんですけれども、人はどういうわけか蚀語を所有するために、存圚するしかない存圚に぀いお意味や目的を問うおしたう、問いようがないずわかっおいお問うおしたう。それは蚀語のせいです。動物は決しお問いたせん、なぜ自分が生きおいるのか。圌らは蚀語を所有しおいないからです。生たれたから生きおいる、それだけ。その意味では圌らは十党の生を生きおいるず蚀えるわけで、我々は蚀語をもっおしたったために、問えない問いを問う䞍幞、十党に生きられない。けれどもしょうがないんです、問いをもっちゃったかぎりは。問うしかないんだから、問わざるをえない。「䜕のために生きるのか」。

デカルトは、発芋した事実を報告しおいるのであっお、䜕らかの思想や孊説を述べおいるのではないのだが、この絶察的事実の絶察性を発芋しおいない粟神にずっおは、それは䜕らかの思想か孊説を述べおいるように聞こえる。これが、今日にたで続く通俗的なデカルト理解、「デカルト的な近代的個人」ずいうあの垞套句である。デカルトは、「私」が絶察確実であるず述べたのであっお、デカルトずいう個人がそうであるず述べたのではない。身䜓に代衚される個人性は、疑うこずができるこずにおいお確実ではないからである。しかし、「私」ずは身䜓に代衚されるこの個人のこずであるず、すでにあらかじめ思い蟌み、疑うこずをしおいない人々にずっお、「私」の確実性など、匷匁であろう。圌ら自身が、その確実性を捉えおいないのだからである。

考えれば考えるほど、自分ずは䜕であるのかわからないずいうのはたったく本圓なのである。それは、捉えようずするほど捉え損ねるずいうネガティブな意味では決しおない。自分ずは䜕であるのかは決しおわからないずいうこずが、はっきりずわかっおいるからこそ、そのわからなさをわからなさずしお楜しむこずができるのである。耇数の自己が居る、あるいは自己ずは重局的もしくは流動的なものである。このように了解しお存圚するこずは、きわめお自由な心地ではなかろうか。

叀代人たちは、憑かれた人々を導く神を、「ダむモヌン」ず呌んだ。倩才ずは、文字通り「デヌモニッシュ」な人々のこずだ。圌らは、魂の奥深いずころで、自分がこうずしかできないこずの理由は、䜕がしか自分ずは違うずころから来るこずを知っおいる。それをするのでなければ生きおいる理由がないのだから、死ず匕き換えにしおも圌らはその生を遞ぶだろう。遞択の䜙地のない宿呜を生きるずいうこずは、したがっお、この䞖的な幞犏ず䞍幞では蚈れない。
   

- 井筒俊圊「意識ず本質」

同じく経隓界における「本質」の虚劄性を認めるずころから出発しながら、䞍二䞀元論ノェヌダヌンタはこうしお倧乗仏教ずは正反察のテヌれに到達する。すなわち、仏教が珟象的無に始たる「本質」の無性を最埌の最埌たで远い぀めおいっお、぀いに圢而䞊孊的絶察無に終着するのに反しお、䞍二䞀元論は「本質」の珟象的無性を窮極たで远っお、぀いに圢而䞊孊的絶察有に終着するのである。䞀方は無、他方は有。だが䞡方ずもに絶察無文節であるこずはかわらない。ここに、絶察無文節的無ず絶察無文節的有ずが鋭く察立し、それに基いお、性栌を異にする二぀の存圚論が成立する。

蚀語的意識の極北。凍お぀く冷気の䞭で、コトバは空しい戊慄ずなっお沈黙のうちに沈みこもうずし、芪しげな県差しの日垞的事物はこずごずく自らを無化しお消滅する。虚無。䞀八六六幎䞉月、カザリス宛の手玙でマラルメは、「仏教を知るこずなしに、私は虚無に到達した」ず曞いおいる。そしお、この底知れぬ深淵が私を絶望に曵きずりこむ、ずも。マラルメのこの䞇物無化の䜓隓に、䜕か粟神錯乱の䞀歩手前ずいったものがあり、狂気の匂いが挂っおいるこずは事実だ。だが、虚無が圌の蟿り぀いた最埌の地点ではなかった。虚無の絶望の埌に開けおくる䞖界があった。早くも同じ䞀八六六幎の䞃月、同じカザリスに宛お、「虚無を芋出した埌で、僕は矎を芋出した。----- 僕が今、どんな枅柄の高みに螏みこんだか、君にはずおも想像出来たい」ず圌は曞く。虚無䜓隓には、思いもかけず、新しい存圚肯定ぞ向っおの窓が開いおいたのだ。いかに非人間的な、奇怪な存圚肯定で、それがあったにしおも。「矎」- 䞀切の経隓的、珟象的事物が倢たがろしのごずく消え沈む虚無、「忘华」の向う偎に、圌が芋出したこの「矎」こそ、圌にずっお、普遍的「本質」氞遠のむデア、の絶察矎の実圚領域だった。あらゆる生あるものの消滅する死の䞖界。だが、圌は歓喜した。垞識的人間の目で芋れば、死ず絶滅以倖の䜕ものでもありえないこの「矎」の領域を、存圚の氞遠性の次元ず圌は呌んだ。オヌバネル宛、䞀八六六幎䞃月。ここに至っおマラルメの詩的圢而䞊孊においお、「偶然」ずいう抂念が決定的重芁性を垯びおくる。氞遠䞍易の「本質」の盎芖をさたたげる䞀切の珟象的存圚芁玠を、圌は「偶然」ず呌ぶ。䞍断に動き倉化しお䞀瞬もずどたらぬ経隓的事物のざわめき。この偶然性あるいは時間性の支配から存圚者を救出するこずを、マラルメは詩人ずしおの己れの䜿呜ずする。時間の支配を超脱した「本質」の実圚性の次元に事物を昇華させるこずだ。その次元こそ絶察矎の領域。だが、撩乱ず花咲きみだれる珟象的䞖界 ヌ マラルメのいわゆる「地䞊楜園」 ヌ に察比しお、絶察矎の䞖界は限りなく冷い。それは氞遠的実圚ずしおの普遍的「本質」だけが棲むずころ、冷くきらめく「玔粋な星たち」の囜、䞇物が無生呜性の䞭に凍お぀き結晶した氷の䞖界。しかし、経隓的䞖界の流動する事物が、偶然性の桎梏を脱しお、このような氞遠䞍動の、「この䞊もなく玔粋な氷河地垯」カザリス宛、䞀八六六幎に螏み入るためには、圓然、それらの事物は完党に死滅しなければならない。先に述べた存圚無化に、たんなる仏教的 ヌ ずマラルメが考えた ヌ 「虚無」だけにずどたらない或る積極的なものを認めえたこずは、マラルメにずっお絶望からの救いだった。経隓的事物が残りなく「虚無」のうちに消滅し去っおこそ、その非存圚の空無の圌方に、偶発性の芁玠の完党に取り払われた、玔粋に光り茝く新しい姿で、それらの事物は立ち珟れおくるのだ。執拗に自己を䞻匵しおやたぬ日垞的事物、経隓的䞖界を埋め尜くす無数の個物、の感芚的珟実性が抹殺され、そこに成立する絶察的非珟実性の空間に、「むゞチュヌル」的「真倜䞭」の闇のさなかに、ある異次元の珟実性が開顕する。氞遠に倉らぬ普遍的「本質」の珟実性が。この圢而䞊的錬金術をなしずげる詩人コトバの芞術家マラルメの蚀語は、もはや日垞の、人々が䌝達に䜿甚する蚀語ではなくお、事物を経隓的存圚の次元で殺害しお氞遠の珟実性の次元に移し、そこでその物の「本質」を実圚的に呌び出す「絶察蚀語」なのである。勿論、それでもなお、事実䞊、詩人は普通の蚀語を䜿っお詩䜜しなければならない。しかし圌は普通の蚀語を絶察蚀語的に䜿う。普通の蚀語を普通の仕方で䜿えば、事物の感芚的圢姿が浮んでくる。䟋えば「花」ずいう蚀葉。それの呌び出すものは、ごく平凡な、どこのどの花にでも無差別的に圓おはたる䞀般的「本質」によっお芏定された感芚的花の圢象にすぎない。マラルメのいわゆる存圚の「茪廓」だ。存圚の感芚的な「茪廓」は移ろい易い。花は咲いお、やがお萎む。だが、詩人が絶察蚀語的に「花」ずいう語を発するずき、そこにある異垞なこずが起るのだ。存圚の日垞的秩序の䞭に感芚的実䜓「茪廓」ずしお珟れおいた花が、発音された語のひき起す幜かな空気の振動ず化しお消え散っおいく。花の「茪廓」の消倱ずずもに、花を芋おいる詩人の䞻䜓性も消倱する。生の流れが停止し、あらゆるものの姿が消える。この死の空間の凝固の䞭で、䞀たん消えた花が、圢而䞊的実圚ずなっお、応然ず、䞀瞬の皲劻に照明されお、癜々ず浮び䞊がっおくるのだ。花、氞遠の花、花の䞍易が。「私が花 ず蚀う。するず、私の声が、いかなる茪廓をもその䞭に払拭しさっお去っおしたう忘华の圌方に、我々が日頃狎れ芪しんでいる花ずは党く別の䜕かずしお、どの花束にも䞍圚の、銥郁たる花のむデヌそのものが、音楜的に立ち珟れおくる」「詩の危機」、ずマラルメは曞いおいる。䞖の䞭のどの花束にも絶えお芋圓らぬ、぀たりこの䞖のものならぬ、花のむデヌ。それこそ実圚するものずしお把握された花の普遍的「本質」だ。空間に充満しおたゆたう音楜が、物質的事物の存圚ずは違った意味で、違った次元で、確かに存圚するずいわれるような意味で、花の「本質」は存圚する。たさに「音楜的に」である。ここではもはやコトバは経隓的事物の蚘号ではない。事物を指瀺するものではなくお、かえっお事物を消し、事物を殺すもので、それはあるのだから。そしお経隓的事物を殺すこずが、ただちに普遍的実圚の生起なのである。存圚のこのような圢而䞊的高みに立っお、「花」ずいう䞀語を発音するこずは、マラルメにずっお、神の宇宙創造にも比すべき䞀぀の根源的創造行為だった。だが、それは同時に、事物䞍圚によっおひき起される極限的非人間性の鬌気迫る緊迫のうちに、マラルメが己れの詩の終焉を告げる華麗な、しかし限りなく悲しい、身振りでもあったのだ。
 
 

- むペネスコ「ノヌト 反ノヌト -挔劇論集-」倧久保茝臣 èš³
真実であるもの、あの本物の真理からくる真実性、それはずっぎで異垞なように芋えたす。事実それは異垞であっお、虚停の方こそ月䞊みです。あなたが誠実であるしるし、それはあなたが嘘぀き扱いをされるこずであり、あなたが正盎であればこそ道化者扱いをされるのです。あなたの叫び声が集団の粟神的習慣を突き砎るのですから。

建築家は寺院や宮殿や小さな家などを建おる。䜜曲家は亀響曲を䜜曲する。建築家に蚀わせれば、これは信者にお祈りの堎所を䜜っおやるためだ、王さたが貎顕玳士の賓客やたくさんの兵士たちを迎えられるように広々ずした邞宅を䜜っおやるためだ、蟲民が家畜や家族ずいっしょに䜏めるような堎所を䜜っおやるためだずいうわけです。ずころが建築家はみごずにしおやられたす。信者たちは死んでしたうし、宗教もすたれる。だが寺院はすたれないで盞倉わらず立っおいる。そしお人びずは䞖代から䞖代ぞず䜿いものにならなくなったこの寺院を、人気のないこの宮殿を、あるものずいえば家具や思い出くらいしかない絵のようなこの昔の家を、芋にやっおきおは感心するのです。亀響曲のほうはどうかず蚀うず、なによりもたしお音楜奜きを倢䞭にさせるのはその曲が䜜曲された手法そのものであっお、䜜曲家の些现な感情などはその死ずずもに死んでしたっおいるのです。こうなるずもう建築物も亀響曲も、建築の法則や音楜ずいうあの動く建築を支配する原則を明らかにするものにほかなりたせん。建築物も亀響曲もそれ自䜓に戻されお、その本質を玔粋に瀺すものずなるのです。

子䟛が生たれたがる様に、芞術䜜品も生たれたがりたす。芞術䜜品は魂の奥底から湧き出おきたす。なるほど瀟䌚は子䟛を暪取りしおしたいたすが、それにしおも子䟛は瀟䌚のために生たれるのではありたせん。子䟛は生たれるために生たれるのです。同様に芞術䜜品も生たれるために生たれる、䜜品は䜜者に自分を抌し぀け、存圚したいず芁求するのであっお、瀟䌚が自分を呌んだのかどうかなどずは思っおもみないし、考慮にも入れたせん。子䟛の堎合ず同様に、瀟䌚が芞術䜜品を暪取りしおしたうこずはもちろんですが、䜜品のほうも瀟䌚を利甚できるのですし、瀟䌚を糟匟したり砎壊したりするこずもできるのです。䜜品は瀟䌚的機胜を果たすこずもありたすし、果たさないこずもありたすが、けっしお瀟䌚的機胜そのものであるこずはない。䜜品の本質は超瀟䌚的なのです。

蚀葉がいただか぀お意味しなかったこずを、その蚀葉に蚀わせるこず。

ずころでこれは異垞に芋えるかもしれたせんが、わずか数人の良心的な個人が歎史に察抗しお、真理を代衚しおいるずいうこずはおおいにありうるこずなのです。珟に歎史ずいう神話がありたすが、流行語ですからそれを䜿うず、いたやその欺瞞を芚醒すべき重倧な時期にさしかかったず蚀えそうですね。䞖間䞀般の流れに抗しお、普遍的な良心を代衚しおきたものは、垞に孀立した数人の良心でした。革呜家自身にしたずころが、その出発点では孀立しおいたのであっお、そのためにかえっお気がずがめるか、自分は果たしおたちがっおいるのか正しいのかわからないほどだったのです。たったひずりで続けお行くだけの勇気をどうしお圌らが自己の内郚に芋いだしえたのか、わたしにはどうしおもわからないくらいです。圌らは英雄です。しかし、圌らがそのために自己の生呜をなげうった真理が公匏の真理になっおしたうず、もはや英雄は存圚せず、存圚するのはただ甚心深くお臆病な、仕事向きの圹人どもだけになりたす。

わたしは画䞀䞻矩を砎壊したがそれにかわるものを芋぀けなかったので、その批評家ず芳客を空癜のなかに眮き去りにしたず䞍満を述べおいる。だがそれこそわたしが䜜り出そうずしたものなのだ。自由な人間はたったひずりで、他人の力を借りずに、自力でその空癜から脱出すべきなのである。
 

- 岡本倪郎 「呪術誕生」
今たでそれなしには「すぐれた芞術」ずはいえないずされおいた絶察の条件がなにひず぀なくお、しかも芋るものを圧倒し去り、䞖界芳を根底からく぀がえしおしたい、以埌、その人の生掻自䜓を倉えおしたうほどの力をもったもの、ヌ私はこれこそ、ほんずうの芞術だず思うのです。

枟沌を秘めおいない芞術なんおあり埗ない。絵画、音楜、文孊それらのあらゆる感動的傑䜜を考えおみるがいい。人間本来の枟沌がいかになたなたしくうち出されおいるか。その䞊に、普遍的な合理性が察立的に秩序づけられお、あやしいたでの魅力になっおいるのだ。氞遠の矛盟を秘めたあやしいハヌモニヌである。
 


- 和尚「黄金の華の秘密」
真理は䞍倉であり、異なるのは衚珟だけだ。

いいかね、宗教的な人間にずっお最倧の課題は深刻になり過ぎないこずだ。宗教的な人間にずっお最倧の課題は悲したないこずだ。宗教的な人間にずっお最倧の課題は吊定的にならないこずだ。なぜなら、ふ぀うはそうなっおしたうからだヌヌヌ宗教的な人間は悲しみに沈み、ひどく深刻になり、生に察しお吊定的になる。圌らは春のこずをすっかり忘れおしたう。圌らは枯れ朚や冷たい灰のこずばかり考える。圌らはバランスを倱っおいる。ずきには倧地が明るい春を迎えおいる姿を想起しなければならない。真に宗教的な人間はナヌモアの感芚をもち合わせおいる。真に宗教的な人間は誠実ではあるが、けっしお深刻ではない。為すべきこずに完党に身を捧げおいるが、けっしお「俺のほうがおたえより高朔だ」ずいった態床は取らない、絶察に取らない。けっしお優越感にひたるこずはなく、謙虚だ。真に宗教的な人間は雚や颚ずずもに螊るこずができる。子䟛たちず䞀緒に埮笑み、笑うこずができる。生のあらゆる状況にく぀ろぐこずができる。それが自由だ、それは自我からの自由だ。自我は人を深刻にする。
 

- カッシヌラヌ「人間 -シンボルを操るもの-」宮城音匥 èš³
我々が宗教から受け取る唯䞀の答は、自己を隠しおいるこずが神の意思であるずいうこずである。「かくお、神は隠されおいるゆえに『神が隠されおいる』ずいわない宗教は真実ではない。たた、このために理性を䞎えない宗教は教蚓的ではない。我々の宗教はすべおこれをなすヌヌたこずに、汝は隠されたる神なり......。なぜならば、自然は各所に、人間においおも、人間以倖のものにおいおも、倱われた神を瀺すようなものである」。それゆえに、宗教はいわば背理の論理である。なぜならば、ただ、このようにしお人間の背理、内的矛盟、奇劙な存圚を぀かむこずができる。「たしかにこの説以䞊に荒々しく我々を打぀ものはない。だが、この、あらゆるもののうちで最も了解䞍胜な神秘がなければ、我々は我々自身にずっお了解䞍胜なのである」。

呜題蚀語propositional languageず情動蚀語emotional languageの間の差異は、人間䞖界ず動物䞖界の間の真の境界である。


- クラヌゲス 「リズムの本質」杉浊実 èš³
事物ははじめお知芚されるずき新奇性を持぀。しかし、二床目には、その事物を再認するこずを可胜にする既知性を持぀。たったく短期間のうちに癟床目の知芚がなされるずき、事物は習慣性を埗お、もはやわたしの泚意をひかないずいう事態になる。なぜなら、それず同時に、䞖界珟象に関するわたしの䜓隓からなにかが滑り萜ちたからである。珟象の䞖界はそれゆえはおしなく続く倉化ず逃亡のなかにあり、䞀方、事物の䞖界はいわば無時間的、固着的である。
 

- K りィルバヌ「構造ずしおの神」井䞊章子 èš³
控え目にいっお、われわれが分析するのには次の諞レベルが含たれる。物質亀換の身䜓的レベル その範型は食物の消費ず自然環境からの食物の採取であり、そしおこの圏は手枝の劎働であっお、ここでの分析家の原型はマルクスである。生気掻力の亀換ずいう情動的レベル その範型は呌吞ず性でありこの圏は情動の亀わりであっお、感情から性ぞ、そこから暩力に及び、ここでの分析家の原型はフロむトである。蚘号亀換の心的レベル その範型は談話蚀語であり、この圏はコミュニケヌションであり、分析家の原型は゜クラテスである。盎感的亀換の心魂的レベル その範型はシッディ心魂的掞察およびノィゞョン論理䞀般、その圏はペガの軍茶利尌、この分析家の原型はパタンゞャリ。神 / 光亀換の粟劙レベル 範型は声 / 黙瀺ず粟劙的照明有分別䞉味、その圏は聖人的「倩囜」ブラフマ / 䞖界、ひず自身の耇合的個䜓のうちの高次構造の朜勢䜓、原型たる分析家は、モヌれ、聖パりロ、キルパル シンフ。無限亀換の因果レベル その範型は「非創造者のうちの、たたそれずしおの、根底的な融解無分別、倶生、䞉味、その圏は芚者的神性、その原型たる分析家は仏陀、クリシュナ、キリストである。
 
 

- 近藀譲「音楜ずいう謎」
民族音楜孊者のアランメリアムは、今や叀兞的な著曞ずなった「音楜人類孊」で、音楜が持぀十の瀟䌚的な性質を持぀機胜を数え䞊げ、その䞭の䞀぀に、「瀟䌚を統合する機胜」を挙げおいる。この「瀟䌚統合」のほかに、圌が挙げた九぀の機胜は、「感情衚珟」、「矎的䜓隓を䞎える」、「嚯楜」、「䌝達」、「象城衚珟」、「肉䜓的反応の喚起」、「瀟䌚芏範ぞの埓順を促す」、「瀟䌚制床や宗教儀匏の劥圓性有効性を確認させる」、「文化の存続ず安定ぞの寄䞎」である。
 


- 郷 尚文「芚醒の舞螏」

人間を創造した力は、人間に倚倧な可胜性を䞎えたが、その可胜性を成就する仕事は人間に任せた。

グルゞェフの関心は、答えを䞎える事よりも、探求の原動力ずなるような、切実な疑問を呌び芚たす事にあった。


- 䞋村寅倪郎「レオナルドダノィンチ」
(侀)蚀語を理性が固定し確定的な圢匏の䞋に蚀語を構成する、即ち蚀語に補匷工䜜を斜し蚀語を再築する方向
(二)蚀語の歀方においお探求し発生状態にある内的圢態即ち盎感を芳察する方法
(侀)は建築家的な哲孊者 (二)は音楜家的な哲孊者 ずいい埗る。

 

- シラヌ「矎的教逊論」 æž…æ°Žæž… èš³  

私は正芏な孊術的論法を甚いるこずにはあたり慣れお居りたせんが、それだけ华぀お、それを濫甚しお玔粋な趣味を傷けるずいうような危険はないものず確信しお居りたす。私の思想は、豊かな人生経隓や沢山の読曞を通しお埗たものずいうよりは、むしろひたすら自分独りぞ沈朜しお埗たものでありたしお、そうしたお里を私の思想は停りなくさらけ出すでありたしょう。埓぀お、それはたずえどのような誀りを犯すこずがありたしおも、決しお流掟思想に陥るずいうようなこずだけはないものず思぀お居りたす。たた、暩嚁や他人の力によ぀お支えられるくらいなら、私の思想はむしろ喜んで己れの脆さの故に倒れるこずを望むでありたしよう。

分析を事ずする化孊者ず同じく、哲孊者もたた分解をも぀おのみ始めお結合を知り、芞術を拷問にかけお芋おこそ始めおそれが自由意志的本性の䜜品であるこずを芋出すのです。移ろい易い珟象を匕き捕えるためには哲孊者はそれらの珟象を芏則の鎖に瞛り぀け、その矎しい身䜓をいろいろな抂念に切り刻み、そしお掻きた粟神を貧しい蚀葉の骚組のうちに保存するようにしなければなりたせん。かような抂念的暡像のうちには自然的感情などはもはや芋るに由もなく、たた真理が解剖孊者の報告のうちに䞀぀の逆説ずしお珟れお来るずしおも、䜕の䞍思議がありたしょうか。

時勢の流れは時代の倩才を理想の芞術から益々遠ざかるような方向ぞ動かしお来たした。この理想の芞術は、珟実を芋棄おお毅然たる態床をもっお珟実の必芁を超越しなければならないのです。ずいうのは、芞術は自由の嚘であっお、物質の必芁からでなく、粟神の必然からその指什を受けようずするものであるからです。ずころが今日は、ただ必芁が勢力をふるっおいお、䜎䞋した人類をその暎虐な桎梏の䞋に抑え぀けおいるのです。効甚ずいうものが時代の倧きな偶像であっお、凡おの力はそれに盲埓し、凡おの才胜はそれに臣事せざるを埗ないように考えられおいたす。この粗雑な秀にかけられおは、芞術の粟神的功瞟のごずきは䜕の重みも有ちたせん、そしお錓舞の力ずいうようなものは䞀切奪い取られお、芞術はこの䞖玀の隒然たる垂堎から姿を消しお行くのです。哲孊的の研究粟神たでが想像力の領分を次々ず剝ぎずっお行き、そしお芞術の境界は、孊問がその限界を拡げれば拡げるほど、たすたす狭たっお行くのです。

人間は䜕れの個人も、その玠質ず䜿呜ずから芋お、䞀の玔粋なる理想的人間を内に抱いおいるものであるずいうこずが出来たす。そしお、その凡ゆる倉転のうちにあっおこの理想的人間の䞍倉の統䞀䜓ず合臎するこず、これが人間存圚の偉倧な課題なのです。この玔粋人は、明瞭䞍明瞭の盞違はあっおも、凡ゆる䞻䜓のうちに認められるものですが、これを代衚するものは囜家でありたす。即ち、凡ゆる䞻䜓の雑倚がそこで互いに合䞀しようず努めるずころの客芳的な、蚀わば基準的な圢匏ずしおの囜家なのです。さお䜵し、時間のうちにある人間が劂䜕にしお理念のうちにある人間ず合臎するこずが出来るか、同様にたた、囜家が劂䜕にしお個々人のうちに自らを䞻匵し埗るか、そこには盞異なった二぀の方法が考えられたす、ヌヌヌ 䞀぀には、玔粋人が経隓人を圧迫するこず、囜家が個人を砎棄するこずによっおか、二぀には個人が囜家ず成るこず、時間のうちにある人間が理念のうちにある人間にたで自分を高めお行くこずによっおか、その䜕れかの方法によるのでありたす。

人間はすでに自分自身ず二重の仕方で察立しおいる堎合がありたす、ヌヌ即ち感情が原則を支配する堎合の野蛮人ずしおか、たたは、原則が感情を砎壊する堎合の未開人ずしおかでありたす。野蛮な人は芞術を軜蔑し、そしお自然を自分の絶察的な呜什者であるず芋るのに察し、未開な人は自然を嘲笑しおこれを蟱めたすが、野蛮な人よりも䞀局䞋劣なこずには、しばしば自分の奎隷の奎隷であるこずを続けお䞀向に平気でいるのです。然るに、教逊ある人間は自然を己れの友ずなし、そしおただ自然の恣意を抑制するだけで、その自由を尊重するのでありたす。かようにしお、理性はその道埳的統䞀を物理的瀟䌚のうちぞもたらそうずするずき、決しお自然の倚様性を傷぀けるようなこずがあっおはなりたせん。たた、自然がその倚様性を瀟䌚の道埳的構造のうちで䞻匵しようずするずき、それによっお道埳的統䞀に䜕かの砎綻でも起るようなこずがあっおはならないのです。単調ず混乱から等距離のずころに、勝利の圢匏はあるのです。
 


- S ゜ンタグ「反解釈」 高橋康也 ほか蚳
芞術䜜品がなしうるこずは、われわれに刀断させ、䞀般化させるこずではなくお、䜕か特別なものを芋させ把握させるこずである。この官胜性が䌎った把握の行為は芞術䜜品の唯䞀の有効な目暙であり、唯䞀の完党な正圓化である。
 


- ニヌチェ「ツァラトゥストラ」 手塚富雄 èš³
かれの欲求が満ち足りお沈黙すべきだ、ずわたしは蚀っおいるのではない、そうではなくお、矎の䞖界にひたっおかれの欲求が沈黙するのでなければならない。


- 蓮寊重圊「批評 あるいは仮死の祭兞」
フヌコヌ ずころでこれは、かなり興味深い珟象なのですが、圌らは奇劙な矛盟の䞭に捉われおいたす。䞀方で、圌らは、マルクス䞻矩を䞀぀の科孊だずいう。わたしにずっおは、ずいうのはきっずわたしが幟分か科孊史家ずいった面を持っおいるからかも知れたせんが、マルクス䞻矩が科孊だずいうのはあたり讃蟞のようには響かない。䞀぀のタむプのディスクヌルを科孊ずいうのは、いったいどういうこずか。䞀぀のディスクヌルを、これは科孊的ディスクヌルだずいうこずによっお、䞀぀のタむプのディスクヌルを神聖芖したり、たたその䟡倀を確かなものず保蚌するこずはありえないず思っおいるのです。科孊的ディスクヌルずいうものは、わたしの考えによれば、こんにち、しかるべき特城によっおそれを性栌づけうるものです。そしおそうした特城のうちには、次のような重芁な点が含たれおいる。すなわち、䞀぀の科孊、孊問領域がその創始者を必ず持っおいるのは確かだずしおも、その科孊の歎史的な発展が、いかなる堎合であれ、この創始者のテキストのたんなる解釈で終わるこずは絶察にありえない。物理孊がガリレむによっお創始されたのが事実だずしおも、ガリレむがいかなる点たで到達しえお、たたいかなる点にも到達しえなかったかを瀺しうるのは、たさにその物理孊の科孊性によっおではなかったか。぀たり、物理孊の科孊性それ自䜓が、ガリレむの誀りを指摘しうるのです。ニュヌトンに぀いおも、キュノィ゚に぀いおも、ダヌりィンに぀いおも事情に倉わりはありたせん。したがっお、もしかりに、ある皮のマルクス䞻矩者が、マルクス䞻矩を科孊だず䞻匵するのが確かであるなら、その人たちは、その科孊の名においお、たたその科孊を出発点ずしお、いかなる領域においおマルクスが間違っおいたかを知る必芁がある。そこで、マルクス䞻矩は科孊だずいうマルクス䞻矩者に向かっお、わたしは、あなたがマルクス䞻矩の科孊性によっおマルクスの誀りを瀺したその日になっお、はじめお、なるほどあなたは科孊ずしおのマルクス䞻矩を実践しおおられるのがわかったずいうこずになるでしょう。

 

- ハンス リヒタヌ「ダダ―芞術ず反芞術」 針生侀郎 èš³

陳腐さに察する陜気な䟮蟱

バルの意味にたいする䞍屈の探求は、時代の無意味ずは察照的かもしれないが、疑いの䜙地がない。かれは懐疑にみちた理想䞻矩者であっお、倖界にたいするきわめお深い懐疑の念にもかかわらず、その生呜ぞの信仰は倱われるこずはなかった。

 

- 藀原基倮 「グングニル」  

そい぀は酷い どこたでも胡散臭くお安っぜい宝の地図 でも人によっちゃそれ自䜓が宝物 「こい぀は凄い財宝の圚り凊なんだ」 信じきった圌もずうずうその真理を確かめる旅に出るずする 誰もが口々に圌を眵った 「デタラメの地図に県が眩んでる」っお 容易く人䞀人を倀螏みしやがっお 䞖界の神ですら圌を笑う暩利なんお持たないのに そい぀は酷い出来映えだがこ぀こ぀地道に䜜り䞊げた自前の船 圌にずっちゃ蚘念すべき最初の歊噚 荷物を積み別れを告げ朝焌けの海に垆を匵った 堪え切れず掲げた拳 響き枡る閧の声 そい぀は酷い どこたでも胡散臭くお安っぜい宝の地図 でも誰にだっおそれ自䜓が宝物 ホントにでかい誰もが耳疑うような倢物語でも信じきった人によっちゃ自䌝に成り埗るだろう 誰もが遠ざかる船を呪い出した 「願わくば高波よ悪魔ずなれ」 容易く芚悟の前に立ちはだかりやがっお 倢の終わりは圌が拳を䞋げた時だけ 死に際の階士 その手にグングニル 狙ったモノは必ず貫く 誰もがその手を気付けば振っおいた 黄金の海原を走る船に向けお 自らその手で砎り捚おた地図の切れ端を探しお拟い集め出した 容易く自分自身を倀螏みしやがっお 䞖界の神ですら君を笑おうずも俺は決しお笑わない 船は今嵐の真ん䞭で 䞖界の神ですらそれを救う暩利を欲しがるのに

 

- フヌゎ バル「時代からの逃走 -ダダ創立者の日蚘-」 土肥矎倫 / 近藀公䞀 共蚳
粟神の䞖界から、ほんの軜埮な抑圧にも反応する生きた有機䜓を぀くるこず。  

䞀九䞀〇幎から䞀九䞀四幎たで、わたしにずっおは䞀切が挔劇だった。生掻も、人間たちも、恋愛も、モラルも。

これらの画家は、「先ず芋よ、しかる埌思玢せよ」ずいう呜題を絵で瀺しおいた。そこでは、知性の回り道を経ないで、生呜の党䜓的な衚珟が達成されおいた。知性は呪わしい䞖界ずしおしめ出されたのだ。倩囜のような颚景が絵に珟れおいた。その画像には額瞁をうち砎ろうずする力がみちあふれおいた。動的な生呜力はそれほど匷力だったのだ。偉倧なものの前兆が珟れおきおいるようにみえた。悊ばしい幻芖の衚珟がその力匷さのしるしず認められた。絵画はそれにふさわしい仕方で神の子をもう䞀床生もうずしおいるようにみえた。絵画が数䞖玀にわたっお母ず子の神話の前に跪いおいたこずは、無駄ではなかったのだ。  

ハりれンシュタむンが、「芞術家でない者にずっおは、ゆがんだフォルムがい぀も芞術家たる者の最高の本性だったが、芞術家自身はそのようなゆがみずその䞍気味さにおびえおいるのだ」ず曞くたびに、われわれはカリカチュアやデヌモンのような䞍吉なものを身をもっお䜓隓しおいた。

次のこずだけははっきりしおいる。぀たり、根っ子がコチコチに固たっお也涞びおしたった人間、もはや移るこずも、倉わるこずもできない人間は、思想をもち、生産的になるこずをやめおいるのだ。

粟神の深い関心事は、矀衆ではなく、圢態である。しかし圢態は矀衆に浞透しようずする。

矀衆の叛乱よりは、唯物論哲孊の叛乱のほうが䞍可避である。  

誘惑を知り、たた抵抗も知っお、培底的に確かめられた思想だけ、実際に生かされ、具䜓化される思想だけ、真の意味で存圚するのはそういう思想だけだ。

個性の倧きさを、珟実的な、たしおたた可胜性をもった個性の倧きさを、鋭く掞察できるようにするこず。  

わたしの思想は矛盟察立しながら動いおいる。たさにこの蚀葉で、あらゆる思想は矛盟察立しながら動いおいるのだ、ずそう蚀いたかったのだが、しかしいたは、それずは別の可胜性があるこずがわかった、぀たり、突き抜けるずいう思想だ。最高の存圚ぞの萌芜はどんな人間にもひそんでいる。問題は、ただ、人間を閉じ蟌め、窒息させおいる呚囲の壁をずりこわさないで、なお最高の存圚のひらめきにたで突き抜けられるかどうか、ずいうこずだ。瀟䌚孊的にみるず、人間ずいうものは固い殻をかぶっお圢䜜られおいる。倖殻をこわせば、おそらく䞭身もこわすこずになるだろう。

盎芳、聎芚、臭芚、芖芚、味芚、觊芚。これらは生々しい六぀のいずうべき感芚であるしたがっお盎芳もそのなかにはいっおいる。

ランタンで人間を探求したあの哲孊者は、今日のわれわれにくらべおずっずたしだった。圌のランタンを吹き消したり、圌自身の光を消しおしたうような者はいなかった。圓時の人には、圌にそのような探求をさせるだけの機智に富んだ人のよさがあったのだ。

冒険家は぀ねにディレッタントである。圌は、偶然に期埅をかけ、自分の力を信頌しおいる。圌が求めおいるのは、認識ではなく、自己の優越性の確蚌である。気分が高ぶれば、生呜を賭けるが、しかしそれも切り抜けられるず期埅しおいるのだ。しかし奜奇心の匷い者、ダンディは、冒険家ずはちがっおいる。ダンディもたた、危険を探し求める、しかし物奜きで危険を求めるのではない。圌はそれを謎ずしおずらえ、それを解き明かそうず努める。䜓隓から䜓隓ぞず圌を導いおいるものは、気たぐれではなく、思想の䞀貫性であり、粟神的事実の論理である。ダンディの冒険は時代の負担であるが、それに反しお冒険家の䜓隓は恣意にもずづいおいお、自分自身の責任である。たたこうもいえるだろう。冒険家は偶然のむデオロギヌに支えられ、ダンディは運呜のむデオロギヌに支えられる、ず。

䞍治の病を患い、合理䞻矩で治療を受けおいる人びずの愚盎さ。確かに、いたは倧いなる時代だ。魂の医者にずっお。


- マルクス・ガブリ゚ル「なぜ䞖界は存圚しないのか」 枅氎䞀浩 èš³
 宇宙は物理孊の察象領域である。
 察象領域は数倚く存圚しおいる
 宇宙は、数倚くある察象領域のひず぀にすぎず倧きさの点で最も印象的な察象領域であるにしおも、したがっお存圚論的な限定領域にほかならない。
    倚くの察象領域は、話の領域でもある。さらにいく぀かの察象領域は、話の領域でしかない。
 䞖界は、察象ないし物の総䜓でもなければ、事実の総䜓でもない。䞖界ずは、すべおの領域の領域にほかならない。


- 吉本隆明「蚀語にずっお矎ずはなにか 第巻」
散文家が制玄ずみるかもしれない音数埋が、歌人にはあらかじめ保蚌された無限の蚱可ずみえるこずはありうる。

 

- リルケ「リルケ詩集」 富士川英朗 èš³

もろもろの事物のうえに匵られおいる成長する茪のなかで私は私の生を生きおいる たぶん私は最埌の茪を完成するこずはないだろう でも私はそれを詊みたいず思っおいる 私は神を 倪叀の塔をめぐりもう千幎もめぐっおいるがただ知らない 私が鷹なのか嵐なのかそれずも倧いなる歌なのかを

私がその䞭から生たれおきた闇よ 私はお前を焔よりも愛する 焔は䞖界を限っお或る範囲のためにだけかがやいおいるがその倖では䜕ものも焔を知っおはいないのだ けれども闇はすべおを抱いおいる いろいろなものの姿や焔や動物や私を 闇は人々やもろもろの力を自分の䞭に匕き入れおいる

圌等には異郷の囜々の幻想もなく たれ萜ちる衣裳のなかから螊る耐色の女たちの感情もない 野生の奇異なメロディもなく 血のなかから生たれでた歌も深い奥底から叫んだ血もない 熱垯の倊怠のなかで ビロヌドのように身を拡げた耐色の少女たちも 兇噚のように燃え䞊った県もない そしお哄笑にひろがる口ず 癜人皮の虚栄ずの奇劙な了解があるばかりだ 私にはそれを芋るのがひどく䞍安だった おお なんず動物たちがはるかに誠実なこずだろう 圌等は檻のなかを埀ったり来たりしながら 自分たちに理解できない 新しい 奇異な物事の営みず銎れあうこずもない そしお圌等は沈黙の火のように静かに燃え぀き 自分のなかぞ沈んでゆく 新しい出来事になんの関心もなく 自分たちの偉倧な血ずずもに孀りがっちで

朚の葉が萜ちる 萜ちる 遠くからのように 倧空の遠い園生が枯れたように 朚の葉は吊定の身ぶりで萜ちる そしお倜倜には 重たい地球が あらゆる星の矀から 寂寥のなかぞ萜ちる われわれはみんな萜ちる この手も萜ちる ほかをごらん 萜䞋はすべおにあるのだ けれども ただひずり この萜䞋を 限りなくやさしく その䞡手に支えおいる者がある

音楜 圫像の吐息よ おそらくは 絵のも぀しじた もろもろの蚀葉のおわるずころで 始たる蚀葉よ 私たちの 消えおゆく心の方向のうえに垂盎に立っおいる時間よ お前は誰に向っお動く感情なのか ああ お前は感情の䜕に移りかわる倉化であろうヌ耳に聞こえる颚景に。 音楜 芋知らぬものよ 私たちからはみだした 心の空間 私たちの最も内からのものでありながら 私たちを乗り越えお あふれでるものよヌ神聖な別離よ いた 私たちの内郚が私たちを取り巻いおいる 芋事な遠景のように 空気の 裏偎のように 浄らかに 巚倧に もはや私たちが䜏むこずもできず

すべおの深い発芋が 再び私を幌な児にした

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- 19-t

We Are Not Anti-Pop.


- Coco Chanel

Fashion Is Made To Become Unfashionable.


- Graham Chedd 「Sound -Its Uses and Abuses in Today's Technology-」   

"If a tree falls in the forest, and no one is there to hear it, will there be sound?" This was one of the favourite questions discussed and debated by scientists in the 18th century; its fascination lay in the fact that it could be answered, with equal validity, with a yes or a no. This is because "sound" is one of the those unfortunate words that has acquired two meanings, and the answer to the 18th-century riddle depends upon whether sound is regarded as a physical phenomenon (a vibration transmitted through the air), or as a sensation inside the mind of a listener. The first is a cause, the second an effect; the first is an objective definition, the second subjective.


- John Cage 「Silence: Lectures and Writings」
WILL BE EXPLORED. WHEREAS, IN THE PAST, THE POINT OF DISAGREEMENT HAS BEEN BETWEEN DIS-SONANCE AND CONSONANCE, IT WILL BE, IN THE IMMEDIATE FUTURE, BETWEEN NOISE AND SO-CALLED MUSICAL SOUNDS.

 

- Lana Del Rey ã€ŒUltraviolence」
He used to call me D.N. - that stood for Deadly Nightshade cause I was filled with passion but blessed with beauty and rage

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