2020. Berlin, DE

Autechre’s SIGN


The Autechre live I saw at the Glade Festival in the UK in 2006 was the best live I have ever come across in my whole life, and it was a set of four Elektrons based on “Untilted” which was released in the previous year. I write this fact first.

I think the “SIGN” is a complete failure. The ideology of the alias Autechre (for certain while), I personally understood, is that they have been in the pursuit of abundant complexity (after applying through the sensibilities and aesthetics of the two), which has been extremely information-overload-esque and continued to reject and transcend the (hardcore) listener's analysis. In this regard, I do not think the “SIGN” has much of such impressions. However, the fact that the essence of the problem I am feeling is not this point, seems very serious... I cannot see what they were aiming for. Rather, they probably made it very natural to their senses. The essence of the problem is here. Quite clearly, I feel that this level of music is already overflowing everywhere. With each release of Autehcre, the new territory of electronic music was further expanded, and the stimulating sensation of marking the alias Autechre into the undeveloped regions faded its presence. If music of Autechre does not have this innovative feel, what could possibly remain after? Isn't there anything left...? Now that only the name Autechre has surpassed the value of the actual musical output, the only thing I have in mind is what they wanted to say / convey with the title “SIGN”. This question has been spinning around in my head.

2006年にイギリスのGlade Festivalで見たAutechreのライブが、僕が人生で今迄に経験した最高のライブであり、前年にリリースされたUntiltedを軸としたElektron計4台でのセットだった事を鮮明に記憶している、事を先に書いておきます。

SIGNは完全に失敗作だと思う。いつからかAutechreという名義が持つイデオロギー?の様なモノが(二人の感性・審美眼を通過した上での)極度に情報過多な、リスナーの分析を拒絶・超克し続けるような、潤沢な複雑性の追求にあったと個人的には捉えている。この点に関して、SIGNにはその面影がほとんど見受けられない様に思う。但し、僕の考える問題の本質が、寧ろこの点では無い事が非常に事を深刻にしている様に思う。二人が目指したモノが全く見えてこない。というより、おそらく二人が限りなく自然体で作ったのだろう。ここに問題の本質があると思う。かなりハッキリ明言すると、もうこのレベルの音楽は巷に溢れている様に感じている。Autehcreがリリースを重ねる毎に電子音楽の極限領域を更に拡大させ、未開の地にAutechreという名を何度もマーキングしていった様な刺激的な感覚はその影を潜め、彼らの(自然体で作られた、と仮定しての)音楽にはこういった革新性が無い、となると残るモノは何なのだろう。。?何も無いのでは無いか。。?Autechreというラベルだけが実際のアウトプットである音楽の価値を凌駕してしまった今、SIGNというタイトルで何を二人が言いたかったのか・伝えたかったのか、という点だけが、僕の頭を今ぐるぐると回っている。
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